Kul att veta kanske :)

Om min graviditet & hur jag upptäckte att jag var med barn :)

Hur jag upptäckte - Jag gick 3 månader utan mens och förstog väl innerst inne att jag va rmed barn men gick inte och kollade för jag var nästan säker ändå på att jag inte kunde bli det för att det aldrig hade hänt. Men iaf så köpte min syster med ett g-test när jag var nere i Örebro hos mamma & pappa & då visade sig att jag var med barn. Vet inte riktigt vad jag tänkte då men jag vet att jag blev väldigt nervös och tänkte bara på att allting skulle bli väldigt jobbigt och att jag aldrig skulle få sova mer.

Graviditeten - Under alla mina månader med Jessica i magen så kände jag inte nånting eller hade några problem alls. Jag spydde 2 gånger på 2 nätter men det var innan jag visste att jag var med barn, annars var allting bra. Allting växte som det skulle och jättefina bilder från det att hon låg i magen. Sen när det var dags för henne att komma ut så bodde jag nere hos mamma & pappa nere i Örebro för att det kändes bättre att ha mamma i närheten för att hon ändå gjort det 5 gånger & för att det bara skulle ta 15-20 minuter till BB istället för 1 timma om jag skulle ha varit här hemma i Grängesberg. Värkarna började väldigt smått och kändes som små små magknip under hela natten till den 12 oktober, en söndag. Men under söndagen blev dom allt mer och mer starkade och det var väl inte allt för skönt heller måste jag säga. Men värst var nog natten till måndagen den 13 oktober, då sov jag ingenting alls :/ hade verkligen ont då & hann liksom inte somna mellan verkarna. På morgonen ringde jag till BB och dom sa att jag skulle lägga mig i ett bad och se om det blev bättre, men när jag äntligen satte mig där så kom krystverkarna och jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen :/ Mamma fick ringa till BB igen för jag kunde inte prata & då sa dom att vi skulle komma in.

Förlossningen - Halv 12 kom vi in och dom skulle kolla massa saker medans jag låg där och hade krystvärkar. Dom sa till mig att inte krysta med men det va inte så jävla enkelt då allting skötte det automatiskt haha :P Men iaf man låg där och kämpa för att inte göra nånting fel. Till slut sa barnmorskan som var med att hon skulle kolla hur öppen jag var och då sa hon exakt såhär "Men oj, du är ju helt öppen. Du ska ju börja trycka!" Nehe, tänkte jag, för det kunde jag ju inte avgöra själv. Kändes ju som att hon var ute med halva kroppen redan. haha :D Men då sattes allting igång och Rikard hade ännu inte kommit för han va hemma när jag ringde honom och sa att vi skulle åka in. Jag tryckte en gång men gav upp så hon åkte tillbaka sen tryckte jag ännu en gång och gav upp & då sa jag att jag ville ha bedövning men dom sa att jag ändå inte skulle hinna för hon var så gott som ute redan. Sen kom Rikard in för dörren och då hann han precis ställa sig bredvid mig och då kom hon ut. Jag var helt slut efter det! Men skönt som fan ändå att jag klarade av det utan bedövningar. Först tog dom Jessica och skulle mäta & och väga och massa sånt och sen la dom henne på mig och det var helt sjukt underbar känsla att se henne, som man haft i magen i 9 månader och varit så himla nyfiken på att se.
Dom kom in med mackor & te/kaffe efter också och det satt inte alls fel då jag inte ätit nånting på hela dagen :)

Om Jessica nu - Nu är Jessica 1 år & 3 månader och helt underbar :) älskar henne mer än nånting på denna jord & så kommer det alltid vara. Allting går bra & jag klarade det här bättre än jag trodde att jag skulle göra :) Hon är för det mesta glad men har ett jävla humör när väl det tittar fram. Men nu vet man hur hon fungerar och det är nog det skönaste med allting och det gör nog allting mycket lättare :)

Btw, maten på BB är nog den godaste jag någonsin ätit :) Riktigt gott. + att jag inte sprack under förlossningen, det var också skönt för jag kan inte ens tänka mig hur ont man har efteråt.

Nu ska jag gå ut & ta en cigg & se om Angelica ringer nu när hon ska iväg till skolan :) Måste prata med henne också om en viktig sak :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0